Linkki


Onko sairaanhoitajalla tarvittava ammattitaito kaikenlaisten tapaturmien, tautien ja sairauksien diagnosointiin?

Toimiiko sairaanhoitaja jonkin sortin listan kanssa, ketkä pääsevät milläkin oireella jonossa eteenpäin päivystykseen odottamaan lääkäriä?

Onko päivystyksessä tarpeeksi henkilökuntaa erityistilanteita, liikenneonnettomuudet tms varten?

Tarkoittaako vähemmällä henkilökunnalla toimiminen toisin sanoen pidempiä jonotusaikoja potilaalle?

Onko yritys vastuussa mikäli potilasvahinkoja sattuu?

Tehdäänkö päätökset röntgenin tms käytöstä yrityksen ohjesäännön vai potilasturvallisuuden nimissä?

Teekkarihuumori osastoon menee väite nuhan hoidosta päivystyksessä, kukaan ei liene halua erikseen jonottaa yhtään ylimääräistä ilman todellista tarvetta pikaiseen hoitoon.

Mielenkiintoiseksi tekee yhtälö jossa iso osa henkilökunnasta on alun perin ollut kyseisen yrityksen palkkalistalla, yrityksen tarjottuaan Peijaksen henkilökunnalle kunnallista alaa isompaa palkkaa, eli ostaen henkilökunnan valmiiksi tätä Big Plan:ia varten. Toisin sanoen heidän palkkakustannuksensa per työntekijä ovat kunnallista kalliimpi. Nyt he polkevat vajaan 20% halvemman hinnan kunnalliseen tasoon verrattuna. Tämä ei voi olla näkymättä potilasturvassa, ja potilaan asemassa. Tehostamalla ei tällaista säästöä kurota, ilman laadun reilua heikentämistä.

Jos on pakko edelleen puhua sitten säästöistä ja potilaiden asemasta samassa lauseessa, eikö kunnallisesti toimien olisi ollut mahdollista saada säästöjä aikaan?

Missään ei taas mainita edes rivien välissä kielestämme hiljalleen häviää sanaa: "laatu" :(